Czechowiccy kartingowcy - wykład w MDK Czechowice w poniedziałek 19 września o 18:30 - Stara Kablownia
Stara Kablownia Stara Kablownia
  • Sklepy
  • Promocje i wydarzenia
  • Plan centrum
  • Repertuar kina
  • Kontakt

x

Czechowiccy kartingowcy – wykład w MDK Czechowice w poniedziałek 19 września o 18:30

19 września 2022


W Polsce pierwsze karty zbudowano w 1960 roku, w Częstochowie. W Czechowicach-Dziedzicach pierwszy prototyp kartu powstał rok później, a jego projektantem i konstruktorem był Antoni Bularz, inżynier z czechowickiej Walcowni. W Czechowicach-Dziedzicach więc nazywano karty, od nazwiska konstruktora, bukarty. Konstruktorzy korzystali z dokumentacji technicznej, inżyniera Jerzego Jankowskiego, drukowanej w miesięczniku „Horyzonty Techniki”. Pierwszy czechowicki gokart był gotów w 1962 roku.
 
Czechowicki bukart był zbudowany na bazie silnika, o mocy 6 KM, pochodzącym z zakładów „Dębie” k. Dębicy. Przy pracach konstrukcyjnych pracowali inżynierowie z Walcowni „Dziedzice” oraz działacze sekcji kartingowej RKS-u, m.in. Zygmunt Martynowski (ówczesny prezes klubu), Antoni Hadydoń, Leon Gajer, etc. Materiały, części zamienne i paliwo dostarczały inne zaklady czechowickie – Rafineria Nafty „Czechowice”, Zakłady Elektryczne „Kontakt”, fabryka rowerów „Apollo” i fabryka kabli. Bukarty należały do najlepszych konstrukcji w kraju, więc o ich posiadanie ubiegały sie najlepsze kluby w Polsce.
 
Sekcja kartingowa przy RKS Walcownia, została powołana do życia w 1961 roku, przez grupę zapaleńców na czele z Romanem Janko i Antonim Bularzem. Treningi i wyścigi odbywały się na czechowickim rynku – Lesisku.
 
Pierwsze większe sukcesy przyszły po 3 latach startów. W klasie popularnej (na klasę wyścigową nie posiadano jeszcze wtedy odpowiedniego sprzętu) pierwsze zwycięstwa odnosili Roman Janko, Edward Kuder, Mieczysław Gola, Gabriel Grabiec, Ludwik Gębczński i Henryk Gamoń. W 1965 roku sekcja liczyła 20 zawodników, wspomaganych przez konstruktorów, serwisantów i mechaników, którymi byli Edward Grabiec, Antoni Bularz, Wilhelm Rycko, Edward Wlazło, Stanisłąw Maga i Henryk Mola. W skład zarządu sekcji kartingowej wchodzili:Antoni Bularz – kierownik, Roman Janko- zastępca, oraz członkowie Edward Zatorski i Ludwik Szypuła.
 
Czechowiccy kartingowcy startowali na zawodach krajowych – Nowy Sącz, Kielce, Katowice, Opole, Zielona Góra, Rzeszów, Kraków, Lublin, Kożle, Bydgoszcz, Szczecin, Koszalin, Poznań, Tychy oraz międzynarodowych – Losha (Niemcy), Budapeszt, Moskwa. W Budapeszcie najwięcej punktów dla zespołu wywalczył Edward Kuder. Edward Kuder, należał do najlepszych zawodników w kraju, w latach 1967, 1968 i 1969 zdobył tytuł Mistrza Polski w klasie popularnej. W 1969 Kuder zdobył tytuł Mistrza Polski, wicemistrzem został Grabiec, a piąte miejsce wywalczył Ludwik Głębczyński.
Gabriel Grabiec i Mieczysław Gola weszli w skład kadry narodowej. W 1966 roku w wyścigu na torze żużlowym na Stadionie Śląskim, Edward Kuder zajął drugie miejsce. Zwycięzców wyścigu oklaskiwało 100 000 kibiców!
 
We Wrocławiu, w wyścigu trzygodzinnym o Puchar Prezesa Polskiego Związku Motorowego we Wrocławiu zwyciężyła para Grabiec/Głębczyński, pokonując w ciągu 3 godzin 196 okrążeń toru (ponad 130 km).
 
Zawodnicy z czechowickiej sekcji kartingowej RKS Walcownia, zaczęli startować w klasie wyścigowej. Na Mistrzostwach Polski w klasie wyścigowej w 1969 roku Mieczyslaw Gola był 8, Edward Kuder 10, a Henryk Gamoń 17. Edward Kuder, w tymże roku startował w zawodach międzynarodowych w klasie wyścigowej w Moskwie i w Dunauvaros (Węgry), zajmując ostatecznie 23 miejsce. Na Kartingowych Mistrzostwach Polski w 1970 roku czechowiccy kartingowcy odnieśli kolejne sukcesy – Grabiec był 4, Kuder 5, a Gola 9.
 
W 1971 roku, w roku 50-lecia działalności klubu RKS Walcownia pojawiła się szansa na budowę toru kartingowego (teren dzisiejszego MOSiR-u), włączył się w prace zarząd Miejskiej Rady Narodowej w Czechowicach-Dziedzicach, powstały nawet plany przyszłego obiektu, ale ostatecznie idea upadła. Szkoda.
W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku klub posiadał liczną grupę młodych zawodników startujących w klasie popularnej, o pojemności silników 125 cm3, produkcji krajowej, bez przeróbek.
W latach 70-tych, w Czechowicach-Dziedzicach, zorganizowano 15 edycji zawodów kartingowych. Cztery miały charakter międzynarodowy, pięć było o Mistrzostwo Polski, a pozostałe miały charakter towarzyskich czwórmeczy. Długość jednego okrążenia wynosiła 600 m. Trasy przebiegały, najpierw wokół Lesiska , a później także ulicami Kołłątaja, Parkową, Żeromskiego, Chrobrego, Studencką, Sienkiewicza, Niepodległości i Słowackiego.
 
W tym okresie czechowicka sekcja kartingowa została „wyposażona|” w sześć duralowych bukartów (jedyne tego typu karty w krajach Bloku Wschodniego). Karty te były w owych czasach nowinką techniczną i dawały czechowickim gokardzistą fory w wyścigach i w startach.
 
W 1979 roku zespół z Czechowic-Dziedzic w klasyfikacji generalnej zajął 14 miejsce. Indywidualnie sklasyfikowano 114 zawodników, czechowiccy kartingowcy zajęli następujące miejsca (wzięli udział w 8 eliminacjach): Stanisław Bury – 12, Antoni Fucik – 49 i Bogdan Guzek – 53. Jacek Borgieł i Andrzej Roehrich wystartowali tylko w dwóch eliminacjach i nie zostali sklasyfikowani.
 
Startowali ponadto w wyścigach towarzyskich klasy międzynarodowej. W Krakowie, w 1979 roku, w obsadzie międzynarodowej, Stanisław Bury zajął pierwsze miejsce, a Antoni Fucik był drugi.
Bury zdobył Puchar Prezydenta Miasta Tychy, a drugie miejsce w tym wyścigu wywalczył Fucik. Na torze w Miedzianej Górze pod Kielcami, także w 1979 roku, w wyścigu ogólnopolskim, Bury był drugi a Antoni Fucik piąty.
 
Stanisław Bury był członkiem polskiej kadry narodowej i trzykrotnie reprezentował nasz kraj na wyścigach zagranicznych, m.in. na Węgrzech (II miejsce) i w Szwecji, zajmując w nich czołowe miejsca. W 1982 roku Stanisław Bury zdobył wicemistrzostwo Polski w klasie wyścigowej tracąc tytuł mistrzowski w ostatnim starcie, przez pech – zatarł się silnik.
 
W połowie lat 80-tych pojawił się w RKS-ie Walcownia, nowy utalentowany zawodnik, Zbigniew Dumański. W 1984 roku, 16 letni Dumański w eliminacjach Mistrzostw Polski zajął 52 miejsce. W kolejnych latach zajmował miejsca 1985/ 37; 1986/ 28; 1987/ 18; 1988/ 14.
 
Ponieważ sport kartingowy stawał się coraz bardziej drogi, szczególnie w klasie wyścigowej, zaczęły się w klubie problemy finansowe, techniczne i kadrowe (młodzi zawodnicy odchodzili do innych klubów), które ostatecznie doprowadziły do zawieszenia działalności sekcji w 1990 roku.
 
Od kilku lat do dziejów sekcji kartingowej RKS Walcownia dopisuje nowy rozdział Oliwier Kobiela, ścigający się na kartingowych bolidach. Szkoda tylko, że w barwach „Jastrzębski Racing”.
 
Karting – dziedzina sportu motorowego, wyścigi gokartów rozgrywane są na specjalnych torach o nawierzchni bitumicznej, w różnych klasach w zależności od wieku kierowcy i pojemności skokowej silnika. W Polsce, jak i w większości krajów Europy, karting można uprawiać wyczynowo już po ukończeniu ośmiu lat. Jeśli chce się wziąć udział w zawodach, należy wówczas zgłosić się do wybranego klubu, gdzie należy uzyskać licencję zawodnika sportu kartingowego, a po dołączeniu badań lekarskich oraz świadectwa kwalifikacji można wystartować w zawodach.
 
Początki tego sportu datuje się na drugą połowę lat 50-tych XX wieku, a jego inicjatorami byli amerykańscy piloci, którzy wykorzystując elementy samolotów (fragmenty konstrukcji, kół), zaczęli wytwarzać próbne pojazdy. Pierwsze zawody kartingowe odbyły się 1959 w USA. W 1961 rozegrano pierwsze mistrzostwa świata, a w 1968 mistrzostwa Europy. W 1962 powołano w Paryżu, Międzynarodową Komisję Kartingową, działającą przy Międzynarodowej Federacji Samochodowej.Pierwsze zawody kartingowe w Polsce odbyły się w 1960 w Częstochowie, a pierwsze mistrzostwa Polski rozegrano w 1967. Od sezonu 2009 wszystkie rozgrywki pucharowe w Polsce rozgrywane są w cyklu „Briggs & Stratton Karting Sport”.
 
W poniedziałek, 19 września w Piwnicy Muz czechowickiego MDK Jacek Cwetler wygłosi wykład na temat kartingowców z Czechowic-Dziedzic.
 



Sprawdź inne promocje i wydarzenia:

Sprawdźcie jak będziemy czynni w Majówkę

28 kwietnia 2025
.... udanego odpoczynku Drodzy Klienci 🙂
Czytaj więcej

Wpadajcie całymi rodzinami, 26.04 sobota!

18 kwietnia 2025
Eksplozja energii. czary, balony, muuuuzyka !
Czytaj więcej

Wielkanocny Kiermasz - Motocykliści Dzieciom

9 kwietnia 2025
Zapraszamy w sobotę 12.04 oraz w niedzielę handlową
Czytaj więcej

Wielkanocne godziny otwarcia lokali w galerii

15 kwietnia 2025
Nie całkiem zamknięci - więc wpadajcie 🙂
Czytaj więcej

Już w najbliższą niedzielę sklepy będą otwarte

9 kwietnia 2025
zapraszamy na zakupowe szaleństwo!
Czytaj więcej
Przeglądaj wszystkie promocje
Stara Kablownia

Na skróty

  • Jak dojechać
  • Aktualności
  • Plan centrum
  • Kontakt
  • Sklepy
  • Repertuar kina
  • Multikino
  • Polityka prywatności

Godziny otwarcia

Galeria

Poniedziałek - Piątek 9:00 - 21:00
Sobota 9:00 - 21:00
Niedziela handlowa 10:00 - 20:00

Netto

Poniedziałek - Piątek 7:00 - 22:00
Sobota 7:00 - 22:00
Niedziela handlowa 8:00 - 20:00

Multikino

Poniedziałek - Piątek 10:00 - 22:00
Sobota 10:00 - 22:00
Niedziela handlowa 10:00 - 22:00

Copyright © 2020 CH Stara Kablownia. Wszelkie prawa zastrzeżone

Projekt i realizacja: Wertui

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij "Zgadzam się " w prawym rogu tej informacji. Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w przeglądarce. Zgadzam się
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT